Contact Info

Elementy wyposażenia lakierni proszkowych

Malowanie proszkowe jest jedną z metod pozwalających na dokładne i trwałe pokrycie elementów wykonanych z metalu. Za wyjątkową wytrzymałość oraz właściwości antykorozyjne powierzchni malowanych przy użyciu tej technologii odpowiada prawidłowe przygotowanie elementu, skład chemiczny farb proszkowych oraz odpowiednia obróbka techniczna. Lakierowanie proszkowe to kilkuetapowy proces wymagający użycia odpowiednich urządzeń na różnych etapach procesu. Jakie elementy są niezbędne w lakierniach proszkowych?

Myjnie natryskowe

Pierwszym elementem wyposażenia lakierni proszkowych odgrywającym niezbędną rolę w procesie malowania są kilkustrefowe myjnie natryskowe. Poprzez dokładne czyszczenie, piaskowanie, odpylanie oraz odtłuszczanie, powierzchnia zostaje dokładnie przygotowywana do dalszej obróbki. Każdy z tych zabiegów ma na celu stworzenie gładkiej powłoki o idealnej przyczepności dla farby proszkowej. Detale myte są przy użyciu soli nieorganicznych, wodnych roztworów soli alkaicznych oraz niejonowych środków powierzchniowo czynnych.

Suszarnie

Kolejną częścią wyposażenia lakierni są suszarnie, gdzie elementy poddawane są suszeniu po nałożeniu warstwy ochronnej i przygotowaniu powierzchni pod malowanie. Nie są one jednak obowiązkowym elementem lakierni, gdyż detale mogą również schnąć w naturalny sposób. Suszarnie wykorzystywane są zazwyczaj w momencie spiętrzenia prac w celu przyspieszenia całości procesu.

Kabiny lakiernicze

Centrum lakierni proszkowych stanowią kabiny lakiernicze. Służą one do nakładania farby podkładowej przy pomocy pistoletów pneumatycznych w sposób automatyczny. Wstępne malowanie odbywa się techniką natrysku elektrostatycznego, bądź elektrokinetycznego. Następnie po przygotowującym utrwaleniu w kabinach lakierniczych nakładana jest farba nawierzchniowa metodą automatyczną bądź manualną.

Piece polimeryzujące

Niezbędnym elementem wyposażenia lakierni proszkowych są piece polimeryzujące, gdzie farba po malowaniu wstępnym wygrzewana jest w temperaturze 130-150°C, a po malowaniu właściwym w temperaturze 180-200°C. Na tym etapie powłoka farby zostaje stopiona w jednolitą, utwardzoną warstwę odporną na zniszczenia i korozję.

Dodaj komentarz

X